Skrivundervisning : En studie i ett specialpedagogiskt perspektiv om hur lärare undervisar i årskurs 1-6.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: För att kunna möta de krav som samhället ställer på skrivförmåga behöver elever lära sig att kunna uttrycka sig i olika situationer, för skilda ändamål och i varierande sammanhang. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur verksamma lärare och speciallärare arbetar med skrivundervisning. Detta sker genom att titta på vilka metoder och aktiviteter som de anser främjar elevernas skriftspråklighet. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur arbetar lärare med skrivundervisning? Vad anser lärare är mest betydelsefullt för att bedriva framgångsrik skrivundervisning? Hur kan datorer och ipads i undervisningen bli ett hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd? Hur använder man feedback och formativ bedömning för att involvera eleverna i deras egen skrivprocess? Resultatet från den intervjuundersökning som utförts visar att det är fem viktiga kategorier som behöver ingå i lärares skrivundervisning. Den första nyckeln är den röda tråden - hur man lär ut mönster för de olika genrerna i textskrivning. Stavningen är den andra av nycklarna, vad man ska fokusera på och när den ska introduceras. Den tredje nyckeln är formativ bedömning i elevers skrivande, hur feedback kan ges för ett ökat lärande och vilka aktiviteter i undervisningen som bidrar till att elever lär sig skriva. Fjärde nyckeln handlar om hur datorn kan bli ett skrivhjälpmedel för alla barn på olika sätt. Betydelsen av lärarnas utbildning är den sista viktiga nyckeln. Utifrån dessa kategorier har det bland annat framkommit att det råder lite olika uppfattningar om vad som ska ingå i skrivundervisningen och framförallt är man inte riktigt ense om när stavningen ska introduceras. En annan sak som också visat sig är att elever oftast blir mer intresserade av att skriva texter på dator eller ipad än att skriva för hand. Lärare ser betydande vinster genom att elevernas motivation ökar men frågan kvarstår om det i förlängningen innebär att man glömmer bort eller helt enkelt inte ägnar någon tid till att öva handskriften.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)