"Haft det bra idag?" En studie om kommunikation och interaktion mellan föräldrar, pedagoger och barn under de dagliga mötena på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: SammandragDet dagliga samtalet, detta svåra men viktiga möte som sker i vardagen, är utgångspunkt för denna studie. Syftet är att synliggöra kommunikation och interaktion under de dagliga mötena i hallen mellan föräldrar, pedagoger och barn på förskolan. Detta undersöks genom frågeställningar kring samtalets struktur och innehåll, samt hur samspelet gestaltas mellan aktörerna. Denna studie görs utifrån ett sociokulturellt perspektiv med interaktionistisk ansats och baserar sig på grundtesen att människors interaktion, möten med varandra, är betydelsefullt för hur kommunikationen, samspelet och relationen mellan föräldrar, pedagoger och barn kan utspela sig. Studien har en kvalitativ forskningsmetod genom observation som grund, med kvantitativa inslag. Ett resultat visar att det som föräldrar mest efterfrågar i samtalen är information om det egna barnet. Det mest iögonfallande resultatet i studien var att olika hälsningsfraser användes i förhållande till om en vuxen eller ett barn tilltalades. Upptäckten av hur frekvent ordet ”bra” användes i empirin var det mest oväntade resultatet. Ett övergripande resultat är att de vuxna styr över hur samtalet och interaktionen utformas. Nyckelord: barn, förskola, föräldrakontakt, föräldrar, interaktion, kommunikation, pedagoger

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)