Konflikt, kommunikation och lärande : En kvalitativ studie om sex förskollärares upplevelser av fungerande kommunikationsstrategier vid konflikthantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa vilka former av kommunikationsstrategier som förskollärare upplever som framgångsrika i arbetet med att lösa konflikter och skapa möjligheter för lärande, samt hur de arbetar strategiskt för att förebygga konflikter i förskolan. Detta för att få en förståelse för hur förskollärare kan kommunicera med barn under konflikter och hur konflikter kan hanteras i förskolan. En kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade personliga intervjuer användes för att uppnå syftet och besvara frågeställningarna. Intervjuerna genomfördes på fyra olika förskolor med sex verksamma förskollärare som har olika lång yrkeserfarenhet. Studiens resultat visar att det finns både olikheter och likheter i hur förskollärare kommunicerar och hanterar konflikter. De använder sig av olika kommunikationsstrategier beroende på barn och situation. Förskollärarna kan stötta och vägleda barnen på olika sätt i konfliktsituationer, exempelvis genom att medla med barnen eller genom att bekräfta barnets känsla, och sedan låta barnen komma på en lösning till konfliktsituationen. I vårt resultat framkom att förskollärarna ser det ickeverbala språket som en viktig aspekt när de kommunicerar med barn under konfliktsituationer. Det är viktigt enligt förskollärarna att använda kroppsspråket, ha ögonkontakt och att visa med hela ansiktet, samt använda rösten för att förstärka budskapet. Förskollärarna lyfter fram att de arbetar förebyggande mot konflikter genom att vara nära barnen och arbeta med värdegrunden. I vårt resultat framkom det även att de ser konflikter som en lärandesituation där barn främst lär sig normer och värden, samt det sociala samspelet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)