Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP : En kvantitativ studie av 3230 börsnoterade företag från 46 olika länder

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Ferdous Foroughi och Shabab Hasan Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019 - juni Syfte: Företagens sociala ansvar (CSR) har utvecklats till ett viktigt ämne både för företag och dess intressenter. Varierande resultat gällande effekten av CSR-insatser på företagsprestanda har tidigare rapporterats. Tidigare studier undersöker och fokuserar på en liten del av CSR med många olösta teoretiska och empiriska frågor till följd av detta. Det har även visats att kultur påverkar beslutsfattandet i synnerhet i relation till CSR. Syftet är därmed att undersöka om nationell kultur har modererande effekter på sambandet mellan CSR och finansiell prestation (CFP) hos börsnoterade bolag i världen.   Metod: Studiens vetenskapsteoretiska utgångspunkt är positivism med hypotetiskt-deduktiv ansats. En kvantitativ forskningsstrategi används för 3230 börsnoterade företag med data från en femårsperiod 2013 - 2017. Datan baseras på sekundärdata inhämtad från Thomson Reuters Eikon, Världsbanken och Hofstedes kulturindex, vilken analyserats med univariata och bivariata statistiska tester samt multipla regressionsanalyser i statistikprogrammet IBM SPSS Statistics. Resultat & slutsats: Det finns ett positivt samband mellan CSR och CFP. Nationella kulturer har modererande effekter på det sambandet. Genom att använda Hofstedes kulturdimensioner har det visats att maktdistans (PD), osäkerhetsundvikande (UAI), maskulinitet (MAS) och långtidsorientering (LTO) har negativ modererande effekter, medan individualism (IDV) och tillfredsställelse (IND) har positiv modererande effekter på sambandet mellan CSP och CFP. Examensarbetets bidrag: Studien bidrar med ny kunskap för att fylla forskningsgapet gällande nationella kulturers modererande effekter på sambandet mellan CSR och finansiell prestation. Studien bidrar på ett värdefullt sätt till både tidigare teori och empiri samt lyfter fram nationella kulturers påverkande roll för företagens finansiella prestation. Förslag till vidare forskning: Det behövs flera liknande studier med andra variabler som kontrollerar och analyserar sambandet. Vidare föreslår vi också att genomföra en liknande studie som även inkluderar icke-börsnoterade bolag, för att omfatta flera länder och dessutom en längre tidsperiod än fem år för att se om nationella kulturer påverkar sambandet på ett annat sätt. Nyckelord:Corporate social responsibility, corporate social performance, corporate financial performance, nationell kultur, Hofstedes kulturdimensionsteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)