Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoderdå elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. Föratt kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetodenoch intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. Min teoretiskaingång i studien är det sociokulturella perspektivet. Utifrån detta perspektiv analyserades resultaten.Resultaten som framkom i studien är att informanterna använder ett variationsrikt tillvägagångssätt ianvändningen av läsmetoder, och ett varierande arbetssätt i läsundervisningen, som utgår frånelevernas behov och förmågor. Samtliga informanter använder ljud- och helordsmetoder i sinundervisning, dessutom blandar de flera olika metoder. Lärarna har skiftande åsikter omläsmetodernas för- och nackdelar för både ”lässtarka” och ”lässvaga” elever. Några lärare anser attde analytiska metoderna är mer fördelaktiga och någon lärare menar att den syntetiska är mergynnsam. Slutsatsen är att lärarna har kännedom om hur flera olika läsmetoder kan tillämpas ipraktiken och kan därigenom tillgodose alla elevers behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)