Undervisning i syfte att stödja och utveckla samtliga elevers individuella matematiska förmåga

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Författare: Agneta Löwenhielm; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Matematikundervisningen behöver utvecklas för att stärka svenska elevers kunskaper och samtidigt bryta trenden av nedåtgående resultat. Examensarbetet ger förslag på uppgifter som stödjer och utvecklar samtliga elevers matematiska förmåga. Uppgifterna samlas in i en förorts­skola i södra Sverige, när skolan planerar en utökning av undervisningstiden i matematik. Examensarbetet utgår från psykologen V. A. Krutetskiis definition, som använder en dynamisk beskrivning av matematiska förmågor och innebär att dessa ses som utvecklingsbara. I en deskriptiv undersökning studeras exempel på problem, som samlas in och jämförs med Haglands kriterier för rika uppgifter. Resultaten visar att insamlat material består av rika uppgifter, som är lämpliga att använda för att stödja och utveckla matematisk förmåga. Slutsatsen är att sådana relativt enkelt kan konstrueras och utvärderas i samarbete mellan lärare i matematik under förutsättning att resurser tilldelas för att organisera ett sådant arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)