Värdegrunden i praktiken: En studie av Tingbergsskolan i Kungsbacka

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Jan Hedberg; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att att undersöka hur värdegrunden kan realiseras på detlokala planet utifrån de centrala målen och styrdokumenten. För att åskådliggöra dettahar jag intervjuat rektor, lärare och kamratstödjaransvarig på Tingbergsskolan iKungsbacka. Syftet med intervjuerna är att undersöka på vilket sätt skolan konkretarbetar för att hos eleverna inplementera de grundläggande värden som man uppleversom väsentliga.Resultatet pekar på att skolan har haft de centrala målen i åtanke när man utformat sinlokala handlingsplan/likabehandlingsplan men man har också tagit hänsyn till skolanskultur och omgivande sociala förhållanden, vilket får anses ligga i linje med de av dencentrala nivån avsedda intensionerna.En förankring av de normer som man upplever som värdefulla är ett viktigt incitamentför att skapa en lugn och trygg skolmiljö, något som också är av väsentlig betydelse förelevernas lärande. Vidare är det av vikt att det är synbart vilken påföljd som inträffarvid brott mot de gemensamma reglerna.Det är således av stor betydelse att skolpersonalen tar värdegrundsfrågorna på stortallvar och får eleverna att reflektera , diskutera och tillämpa dessa frågor i sin dagligaskolmiljö. Tingbergsskolan är ett gott exempel på detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)