Bröd, blommor och känslor : En kvalitativ studie kring hur film kan skapa en mental föreställning av doft, känsel och smak

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Vi har i detta projekt haft i syfte att skapa en djupare förståelse för hur man kommunicerar sensoriska budskap med hjälp av bland annat mentala föreställningar, så kallad “imagery”. Genom att med hjälp av semiotiken analysera sex stycken filmer skapade av tre olika företag så har vi vidare applicerat lärdomar i ett eget projekt i formatet av en kortfilm. Kortfilmen utvärderades efteråt av två stycken fokusgrupper som diskuterade vidare vad som kunde utvecklats och vad som fungerade och vilka sinnen som anspelas i filmen. Fokusgrupperna visade också att vi faktiskt skapat olika imagery hos deltagarna med hjälp av ljud och bild. Denna uppsats tar även upp kritiska aspekter såsom om det kan anses manipulativt, eventuell påverkan på barn och marknadsföring av produkter som kan innehålla skadligt beteende inom sensoriska budskap. Möjligheter man kan se i framtiden är bland annat att kunna utveckla vården genom att ge läkare möjligheten att ta del av de mänskliga sinnen via video.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)