GRUNDSÄRSKOLAN I GRUNDSKOLAN EN STUDIE OM SAMVERKAN MELLAN GRUNDSÄRSKOLAN OCH GRUNDSKOLAN AVSEENDE INTEGRERING OCH INKLUDERING

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: ABSTRAKT ”En skola för alla” måste anpassas efter alla elever i skolan för att det ska bli en hög grad av integrering och inkludering för alla elever. Tidigare forskning visar dock svårigheter för elever med intellektuell funktionsnedsättning i praktiken och om samverkan mellan grundsärskolan och grundskolan. Syftet med den här studien är att undersöka hur samverkan i allmänhet fungerar mellan grundsärskolan och grundskolan när det gäller grundsärskolans elevers integrering och inkludering. Detta undersöks utifrån personalens perspektiv på grundsärskolans elevers upplevelser. Metoden som använts i studien är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med en rektor, en specialpedagog, en speciallärare och en lärare som hittades genom snöbollsmetoden. I tillämpningen har teoretiska perspektiv för samverkan i olika dimensioner, Lev Vygotskijs teori om den nära utvecklingszonen och det teoretiska begreppet empowerment, använts. Teorin, teoretiska begreppet och de olika dimensionerna har använts som koppling till tidigare forskning och resultatanalys. Resultat funna genom litteratur och dataanalys visar att det inte finns tillräckligt med användning av de tre begreppen: integrering, inkludering och samverkan för elever med intellektuell funktionsnedsättning. I praktiken visade det sig att det inte finns tillräckligt med samverkan mellan grundsärskolan och grundskolan, vilket visas genom en okunskap om de olika begreppen och hur de ska användas i undervisningen för grundsärskolans elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)