Berättelsen om Negotium : En analys av narrativer från ett företag iförändring

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Negotium är ett teknikintensivt företag som, till följd av förändrade marknadskrav och ett behov av att kostnadseffektivisera, idag står inför ett omfattande produktskifte. Skiftet är en del i företagets strategi för att fortsätta vara marknadsledande, men innebär även stora utmaningar. Den nya, gemensamma produkten kräver nya sätt att arbeta; samarbete måste ske över de traditionella enhetsgränserna på ett för Negotium helt nytt sätt.   För att ta reda på vilka möjligheter och hinder som kan tänkas föreligga i utvecklingen av den gemensamma produkten har ett narrativt angreppssätt antagits. Narrativ teori bygger på en socialkonstruktivistisk grund och ett antagande om att människan skapar och tolkar sin verklighet genom språket. Genom att studera narrativer, berättelser, som cirkulerar inom Negotium tänker vi oss att skapa en ökad förståelse för varför människor agerar som de gör. Uppsatsens syfte är således att; narrativt analysera utsagor om utvecklingen av den gemensamma produkten. Mer specifikt ämnar vi att kartlägga vilka narrativer som cirkulerar bland personer med ledande befattning inom Negotiums enhet Utveckling, samt diskutera vilka konsekvenser som de kan tänkas få för handlingar. Vi har presenterat fyra karakteristika hos narrativer vilka är; är en handlings-, en förklarande, en sekventiell samt en identitetsskapande dimension. Narrativ teoribildning säger att narrativer konstruerar organisatorisk identitet, organisationskultur och kan leda till konsekvenser såsom tröghet, förändring och tävling om meningsskapande. Vi har använt oss av de teoretiska verktygen för att identifiera och analysera de narrativer som cirkulerar inom Negotium. I resultatet framkom att det finns en gemensam uppfattning om att arbetet med den gemensamma produkten är svårt. Förklaringarna till varför samarbetet är svårt skiljer sig dock åt; motsägande narrativer har identifierats. Vidare framkom en gemensam utsaga om de olika enheterna har olika identiteter, vilket återkommande förklaras genom en historisk narrativ om företagets forna framgångar. Historiskt sett arbetade enheterna isolerat från varandra, vilket upplevdes som enklare jämfört med det tvärfunktionella arbetssätt som idag sker. Det upplevs även som att det är en viss strukturell oklarhet vilket leder till motsägande narrativer om ansvarsfördelning och beslutsbefogenheter. Slutligen framkom att enheterna måste prioritera mellan den enhetsspecifika produkten och den gemensamma produkten. De individuella narrativerna som identifierats kategoriserades i tre teman; Förändrade arbetssätt, Framställningar av olika identiteter samt Marknads roll i utvecklingen av den gemensamma produkten. Dessa teman har satts samman till en ny generell narrativ om företaget Negotium, vilken avslutningsvis diskuteras i form av konsekvenser som denna kan ha för Negotium. Vi fann att de antaganden som görs om enheternas olikheter, och att olikheterna är historiskt grundade, kan bidra till att göra organisationen svårföränderlig. Vi har också identifierat motsägande narrativer vilka kan utgöra möjligheter till förändring. Dessa slutsatser hoppas vi kunna ligga till grund för, och inspirera till, framtida studier inom området organisationsförändring och narrativer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)