Globaliseringen av supermarkets och dess påverkan på den indiska marknaden ur ett hållbarhetsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Rebecca Hammel; Matilda Klasson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka vad effekten kan bli av den detaljhandelsreform som ägt rum i Indien, november 2012. Reformen innebär att företag med flera varumärken får etablera sig med en maximal ägarandel på 51 %. Öppningen önskas ge en ökning av utländska direktinvesteringar. Det senaste decenniet har liknande öppningar ägt rum och organiserat om marknader till mer moderna med stora supermarkets. Östra Asien, Central- och Östeuropa samt Latinamerika är alla exempel på detta. Genom att studera dessa värdländers ekonomiska påverkan av transnationella detaljhandelsföretag och därefter jämföra med Indien, samt etableringen av Coca-Cola har vi haft möjlighet att tydliggöra vilka konsekvenser det kan få för Indien. Arbetet är begränsat till att studera ett multinationellt livsmedelsföretag, Wal-Mart och deras eventuella inverkan på marknaden. Resultatet visar att eftersom affärsstrategin för detaljhandelskedjorna är den samma, kommer etableringen troligen att utvecklas på samma sätt som på de andra tillväxtmarknaderna om inte regeringen tar större kontroll över hur kedjorna verkar. Vi hävdar att regeringen måste göra åtgärder med strängare lagar och regleringar för en lyckad etablering. Deras agerande kommer att vara avgörande för vilka fördelar Indien kan få samt att det blir en långsiktig utveckling i stället för att de utländska livsmedelskedjorna utnyttjar Indien. Studien visar också vilka parametrar som påverkar etableringens effekt på landet och befolkningen, tillsammans med förslag på justeringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)