Kvantifiering av den samlade miljöbelastningen av tomgångskörning i Sverige samt förslag till beteendepåverkande åtgärder

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Rabbu Ahmed; Arun Gopi Sripathy; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den accelererande klimatförändringen idag kommer huvudsakligen från mänskliga aktiviteter. Utsläppen från människor rubbar naturens balans idag och ännu mer i framtiden. Den största boven är koldioxid, som bland annat släpps ut från bilar med förbränningsmotor. Statistik påvisar att koldioxidutsläppen minskar för nyare bilar, dessvärre ökar antalet bilar med tiden. En del av problemet ligger i tomgångskörning. Tomgång kallas det låga varvtalet en förbränningsmotor ligger vid då den är igång men inte används. I Sverige är det endast tillåtet att ha bilen på i tomgång max en minut i de flesta kommunerna, med undantag för fordon som får ha motorn igång längre för att driva en anläggning. Mängden av tomgångskörning i Sverige fastställdes med hjälp av beräkningar baserad på litteraturstudie och statistik. Orsaker till att tomgångskörning förekommer och förares attityd till tomgångskörning hos olika befolkningsgrupper undersöktes med hjälp av en enkätundersökning. Slutsatsen som kunde dras är att tomgångskörning utgör ca 25 % av all koldioxidutsläpp från personbilar. De vanligaste situationerna då bilister hade bilen i tomgång var vid stilla trafik, kö på drivethrough, värma bilen och när de väntade på någon. Majoriteten hade bilen på tomgång i längre än två minuter vilket överskrider de lokala hälsoskyddsföreskrifterna. Enkätundersökningen visade att brist på kunskap angående tomgångskörningens hälso- och miljöpåverkan är en avgörande orsak till att tomgångskörning sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)