Lektionsformers betydelse för elevers motivation : En intervjustudie med tre musiklärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Detta arbete baseras på en kvalitativ intervjustudie med tre musiklärare som arbetar i en kulturskola. Syftet med studien är att undersöka hur dessa lärare ser på olika lektionsformers betydelse för elevers motivation. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. I intervjuerna ombads lärarna att besvara ett antal öppet ställda frågor, utifrån vilka de beskriver sin syn på ämnet. Resultatet visar att musiklärarna uppfattar en tradition bland kommunala musik- och kulturskolor där individuella 20-minuterslektioner är den vanligast förekommande lektionsformen, dock anser de att olika typer av gruppundervisning blir allt vanligare. Anledningen till att individuella lektioner fortfarande utgör normen anses ha att göra med att det är bekvämare jämfört med grupp- och ensembleundervisning som innebär större arbetsbörda för läraren, men som enligt informanterna i regel gagnar elevernas motivation i större utsträckning. Informanterna var överens om att det bästa kursupplägget ur såväl kunskapsmässig som motivationsmässig aspekt vore att eleverna får både individuella lektioner och lektioner i grupp, då dessa anses komplettera varandra på ett gynnsamt sätt. De tre var överens om att när det kommer till unga nybörjare är dock någon form av gruppundervisning att föredra. I unga åldrar har inte det inre belöningssystemet utvecklats och därför behövs en högre grad av direkt belöning, vilket underlättas i sociala sammanhang, menar informanterna. Uppsatsen avslutas med en diskussion där resultatet diskuteras i förhållande till tidigare forskning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)