De didaktiska aspekterna av Våga! - Elevers perspektiv på musik- och sex- och samlevnadskonceptet The Erotica Project - Våga!

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka vad elever säger om de didaktiska aspekterna av Våga!. Våga! är ett utbildningskoncept där musikundervisning och sex- och samlevnadsundervisning möts. Konceptet består av tre delar; en humoristisk, pedagogisk musikföreställning om sex och samlevnad, ett samtal kring föreställningen och ett efterarbetesmaterial. Uppsatsen utgår från Arfwedsson och Arfwedssons (1991) definition av didaktik. Det har fått till följd att informanternas utsagor har analyserats utifrån fyra didaktiska grundfrågor. Dessa är: vad?, hur?, varför? och för vem?. Resultatet har utvunnits genom en fokusgruppintervju med fem 15-åriga elever. Informanternas utsagor går både i linje med och motsäger det tidigare forskning visat om utbildningsinsatser i sex och samlevnad och ungdomars syn på undervisning i området. Informanterna framhöll bland annat humorn i föreställningen som en mycket positiv och annorlunda aspekt mot vad de är vana vid i sex- och samlevnadsundervisning. Konceptets namn och de budskap som informanterna sade sig uppfatta medförde dessutom att eleverna sade sig våga prata mer i klassrummet Resultatet pekar på att det finns en stor lust hos informanterna att tala om sex- och samlevnad ur ett övergripande perspektiv där formerna och förutsättningarna för undervisningen diskuteras. Genom att delta i en fokusgruppintervju om de didaktiska aspekterna av Våga! fick informanterna ge uttryck för tankar om sex och samlevnad på ett fritt men strukturerat vis, utan att det blev privat. För konceptet Våga! innebär denna uppsats starten för en ny utvecklingsperiod, där upphovspersonerna kommer att bearbeta konceptet ytterligare med hjälp av slutsatserna som dragits i uppsatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)