Den pedagogiska inomhusmiljön - En jämförelse mellan svenska förskolor och förskolor inom italienska Reggio Emilia filosofin

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi har i detta arbete studerat inomhusmiljön i tre svenska förskolor och tre förskolor i Reggio Emilia ur ettjämförandeperspektiv. Syftet med arbetet har varit att beskriva de olika förskolornas inomhusmiljöer, studeralikheter och skillnader samt vilka tankar som ligger bakom dess utformning. Våra frågeställningar var: Vilkalikheter respektive skillnader finns mellan de olika förskolornas inomhusmiljö? Vad fyller inomhusmiljön försyfte/funktion för de olika verksamheterna? Hur avspeglas den pedagogiska grundsyn (Lpfö98 och ReggioEmilia filosofin) förskolorna förhåller sig till gällande barns lärande och utveckling i deras inomhusmiljö? Vi harutfört en kvalitativ fallstudie där vi genom direktobservationer av sex förskolors inomhusmiljöer ochsamtalsintervjuer med tre förskollärare i Sverige och en pedagogista i Italien kommit fram till att det finns bådelikheter och skillnader mellan de olika inomhusmiljöerna. Det mest framträdande var att de tre svenskaförskolorna hade utformat en hemlik inomhusmiljö medan de tre förskolorna i Reggio Emilia hade en meravskalad och näst intill institutionsartad inomhusmiljö. Skillnad i material och leksaker samt dess tillgång ochplacering var också framträdande. De svenska förskolor vi studerat hade mer leksaker än de förskolor vi studerati Reggio Emilia. Lekmaterialet i de tre svenska förskolorna var också mer färdigt och förutsägbart än i de treförskolorna i Reggio Emilia som inte hade så mycket färdiga leksaker utan ett mer oförutsägbart material i formav natur- och återvunnet material. Samtliga intervjupersoner beskrev inomhusmiljön som betydelsefull för barnslärande och utveckling. Vi håller med om detta och har i vårt arbete kommit fram till att inomhusmiljön sänderut signaler om vad som där förväntas ske. Vi menar att en genomtänkt inomhusmiljö med ett klart syfte kankomma att fungera som ett redskap för barns lärande och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)