Mörk turism - digital marknadsföring, upplevelser och etiska aspekter : En fallstudie om Katakomberna i Paris & Benkyrkan i Prag

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie syftar till att skapa en förståelse för de etiska aspekterna gällande digital marknadsföring och besökares framskrivna upplevelser av mörk turism. För att kunna besvara studiens frågeställningar, har en fallstudie gjorts med två fall: Katakomberna i Paris och Benkyrkan i Prag. Dessa har fungerat som statuerande exempel för att ge forskningen konkreta svar för att besvara frågeställningarna: “Vad är kännetecknande för den digitala marknadsföringen hos besöksmålen inom mörk turism?”, “Hur och vad framställs om de mörka besöksmålen utifrån besökarnas egna upplevelser?” samt “Vilka etiska aspekter verkar ha betydande roll i den digitala marknadsföringen av mörk turism och relaterat till besökarnas upplevelser?”.  Studien innehar en fallstudiedesign och grundar sig i en kvalitativ metod där innehållsanalys och text-, och bildanalys har fungerat som underlag för empiriinsamlingen. För att nå den empiri som behövs för att besvara syfte och frågeställningar har vi analyserat turismorganisationers webbsidor, aktörers officiella webbsidor och sociala medier samt besökarnas framskrivna upplevelser i form av bloggar.Studien är uppdelad i en struktur som utgår från mörk turism, där våra tre teman genomgående varit digital marknadsföring, besökares upplevelser och etiska aspekter.  Även det teoretiska ramverket utgår från studiens tre teman kopplade till mörk turism. Både böcker och artiklar har använts för att belysa de viktiga begrepp och attribut som krävs för att sätta sig in i ämnet och därmed få en djupare förståelse och inblick i studien. Några av de begrepp som används genomgående i studien är bland annat nischturism, mörk turism, digital marknadsföring, electrical word-of-mouth och etik.   Det empiriska resultatet påvisar hur marknadsföringen ser ut idag och hur det kan knytas an till besökarnas upplevelser och hur väl det etiska påverkar vad som publiceras. Det är tydligt att den digitala marknadsföringen skiljer sig åt för olika mörka besöksmål men också på olika digitala kanaler. Ett genomgående resultat har också varit att platsens historiska väsen har framhävts både av aktörer och besökare, vilket kan framstå som mer etiskt korrekt. I besökarnas upplevelser skiljer sig det etiska åtagandena åt vilket framgår i hur de väljer att förmedla sina upplevelser i text-, och bildform.  Slutligen kom studien fram till att mörk turism kan vara svårare än andra nischer att marknadsföra och att aktörer här har ett etiskt ansvar gällande budskap och förhållningsregler som bör följas på de mörka platserna. Det kan underlätta om besökarna upprätthåller ett etiskt konsumstionsbeteende. Etiken har en avgörande roll i den digitala marknadsföringen för att besöksmålet ska ses som respektfullt och inte vanära platsen och de människorna som har anknytning till händelserna som skett där. Etisk marknadsföring kan därav vara gynnande för mörk turism.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)