Rörelse-/hjärnpauser i undervisningen : Att använda rörelse-/hjärnpauser som ett verktyg i grundskolan, ur modersmålslärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Forskningen visar att det finns en stark koppling mellan fysisk aktivitet och våra hjärnor. Rörelse och hjärnpauser har positiva effekter som kan bidra till elevers inlärning inklusive förbättrad koncentrations- och minnesförmågor. Syftet med den här studien är att undersöka användningen av rörelse-/hjärnpauser i modersmålsundervisningen med elever som går i grundskolan. En webbaserad enkät har genomförts med 69 modersmålslärare på en verksamhet, 31 svarar på den. Enkäten består av både stängda frågor, med flervalsalternativ, och öppna frågor där respondenterna får formulera sina egna tankar kring rörelse-/hjärnpauser. Resultaten pekar på att de flesta modersmålslärare som deltog i studien känner till och använder någon typ av rörelse- /hjärnpaus i sin undervisning idag. Tid och andra faktorer som lokaler påverkar modersmålslärarnas användning av rörelse-/hjärnpauser i praktiken. Det verkar finnas vissa kunskapsluckor kring modersmålsundervisning i allmänhet och vidare forskning behöver inriktas på elevernas perspektiv och på specialpedagogik både i grundskolan och i gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)