Beteenden kring returer på internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Allt fler konsumenter vänder sig idag till e-handeln när de ska handla, vilket har visat på ett ändrat konsumentbeteende. I och med att allt fler branscher och företag anammar e-handeln och att konsumenter känner sig mer bekväma med att handla online, så ökar också returerna. Den här studien syftar till att förklara och få en ökad förståelse för varför konsumenter returnerar kläder och skor på internet. Detta genom att studera konsumenters returbeteenden då det är ett outforskat område. Med hjälp av teorier inom konsumentbeteenden har de bistått till att kunna ge en förklaring till respondenternas svar. De teorier studien använt dig av är economic man, consumer culture theory, tvångsmässigt köpbeteende och impulsivt köpbeteende. I och med att det saknas kvalitativa studier kring varför konsumenter returnerar, har vår studie ämnat använda sig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer för att få en djupare förståelse angående konsumenters returbeteenden. Analysen pekar på att konsumenters returbeteenden kan påverkas av förväntningar, hur mycket tid och energi konsumenten behöver lägga på returen men även på yttre faktorer. Konsumenternas returbeteenden pendlar mellan att vara rationella, maniska, impulsiva och påverkade av omgivningen. Vår slutsats blev att konsumenters returbeteenden, precis som köpbeteenden, inte är homogena. Det vill säga att de skiljer sig från konsument till konsument. Vi kom även fram till att konsumenterna kunde variera i sitt beslutsfattande. Därmed är konsumenters beteenden ett komplext men samtidigt viktigt område att studera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)