Svenska elitidrottsföreningars ledarskap och balansering av ideell- respektive kommersiell verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Den nordiska idrottsmodellen kännetecknas av att vara inkluderande för alla och i svensk idrottsrörelse organiseras idrotten i ideella föreningar med syftet att skapa glädje, gemenskap,engagemang och samhörighet. Däremot har idrotten likt mycket annat i dagens samhälle kapitaliserats och kommersialiserats i allt större utsträckning. Detta har resulterat i att ideella elitidrottsföreningar behövt bli mer professionella och drivas i en kommersiell riktning trots att verksamheten i grunden drivs ideellt. Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur och på vilka sätt svenskaelitidrottsföreningar som verkar inom individuella idrotter, och dess ledare styr och balanserar föreningens ideella respektive kommersiella verksamhet. För att uppnå syftet tar studien sin teoretiska utgångspunkt i nyinstitutionell teori med organisationsstrukturer, löskoppling och institutionella logiker som teoretiska referensram. Teorierna används för att beskriva olika strukturer och aktiviteter i elitidrottsföreningarna samt för att förklara hur elitidrottsföreningar hanterar olika aktörers synsätt och åsikter. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer använts för att säkerställa ett tillräckligt brett dataunderlag vilket är nödvändigt för att få en djupare förståelse för forskningsfrågan. Ett målstyrt urval har tillämpats för att identifiera studiens tolv ledare från tre olika elitidrottsföreningar och den insamlade datan kodades därefter deduktivt för att identifiera mönster och teman som legat till grund för analysen. Resultaten från de kodade intervjuerna analyserades därefter för att besvara frågeställningen om hur och på vilka sätt svenska elitidrottsföreningar och dess ledare styr och balanserar föreningens ideella respektive kommersiella verksamhet. Sammanfattningsvis visar resultatet att det finns flera utmaningar för svenska elitidrottsföreningar att hantera när de styr och balanserar föreningens ideella respektive kommersiella verksamhet. Föreningar och dess ledare har en aktiv roll i att försöka balansera dessa två krafter. Ledarna arbetar på flera sätt för att behålla ideell kraft, men är också medvetna om att de behöver kommersiell kraft för att utveckla verksamheten. Balansen mellan dessa två krafter är därför avgörande för föreningarnas framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)