Entreprenörskapets kvinnor : Om konstruktionen av identitet hos den framgångsrika företagerskan

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Föreliggande studies syfte är att utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv undersöka hur företagande kvinnor, som själva beskriver sig som framgångsrika, konstruerar identitet. Detta sker med en kombination av analytiska verktyg från narrativ metod, kategoriseringsanalys och diskursiv psykologi vilka appliceras på data i form av företagande kvinnors blogginlägg. Resultatet visar att respondenterna tenderar att berätta om sig själva genom tre generella berättelser: berättelsen om företagsamheten, berättelsen om familjen och självbekännelseberättelsen och där gör de framför allt tre kategorier relevanta för den egna identiteten: den framgångsrika företagerskan, den goda modern och den moderna kvinnan. Berättelser och kategorier kan mötas och understödja varandra men framför allt kan de också konkurrera med varandra. Den spänning som skapas när berättelserna krockar och när de diskursiva stereotyper som styr kategorierna inte samstämmer kräver en retorisk finkänslighet och ett skickligt balanserande. När det diskursiva trovärdighetsarbete som respondenterna ägnar sig åt, beroende på vilken berättelse de för närvarande berättar, havererar så används kategorin den ofullkomliga människan som verktyg för att upprätthålla den värdighet och koherens som krävs för att upprätthålla bilden av ett komplett och trovärdigt liv. Att bidra med kompletterande perspektiv till existerande entreprenörskapsforskning är studiens vidare syfte. Genom att öka förståelsen för de diskursiva förutsättningar som dessa kvinnor förhåller sig till och arbetar med, samt vilka strategier de funnit fruktbara i det arbetet, skapas möjligheter till nya sätt att förstå, studera och stimulera kvinnors företagande och entreprenörskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)