Du är vad du exponerar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I dagens samhälle är internet en stor del av vår vardag och det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad. Aldrig någonsin har det varit viktigare med ett starkt personligt varumärke därför gäller det att vara medveten om hur vi uppfattas på sociala medier. I vår uppsats har vi som syfte att kartlägga vad en arbetsgivare anser är ett bra personligt varumärke, hur ett personligt varumärke utvecklas och byggs upp, samtidigt behålla identitet och professionalitet utåt sett. För att kunna besvara frågeställningarna bygger studien på en kvalitativ metod där vi har gjort semistrukturerade intervjuer och fokusgrupper. Studien är avgränsad då vi valt att intervjuarekryterare, erfarna inom personligt varumärke samt studenter. I den teoretiska referensramen beskrivs teorier och modeller kopplat till personligt varumärke och rekrytering som ligger till grund för vår studie. I resultatet presenteras det som har analyserats utifrån empirin och det teoretiska ramverket. Vår slutsats är att förtroende, trovärdighet och medvetenhet är tre viktiga parametrar för att utforma ett starkt personligt varumärke. Studien visar också ett mönster - att rekryterare idag undersöker sociala medier vid en anställning. Detta är dock något som majoriteten av populationen ännu inte är medvetna om.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)