Läxa eller inte läxa, det är frågan En kvalitativ studie som åskådliggör några lågstadieelevers attityder till matematikläxan

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med studien är att åskådliggöra några elevers attityder och förhållningssätt till matematikläxan, med avsikt att ge lärare som arbetar med elever i grundskolans tidigare år en utgångspunkt för att reflektera kring framtida beslut angående utdelning av matematikläxa till sina elever. Min valda metod är kvalitativ studie där 16 semistrukturerade intervjuer med elever i årskurs två och tre genomfördes för att samla in empiri. Empirin analyserades utifrån ett ramverk av Österlind (2001) och sorterades därefter in i olika kategorier. Resultatet visar att elever redan i årskurs två och tre har olika förhållningssätt till matematikläxan och att deras attityder skiljer sig åt. Det framgår också att attityderna är positiva på ett övergripande plan, eleverna tycker det är kul, nyttigt och uttrycker att de lär sig och behöver dem för framtiden, samtidigt som det i resultatet också framgår att andra attityder och förhållningssätt är väldigt närvarande hos elever i årskurs två och tre. Attityder som visar att man ställer sig negativt mot matematikläxan och som upplever den som jobbig, svår, tidskrävande och något man inte ser syftet med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)