Analysera, Diskutera, Digitalisera : - Att stärka elevers samhällsvetenskapliga förmågor med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Amanda Persson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien har genomförts med anledning av att det uppfattas saknas utredningar om digitala enheters användningsområden för att utveckla elevers förmågor i samhällskunskap. Syftet är att undersöka vilka tillvägagångssätt lärare i samhällskunskap kan ha för att planera och genomföra undervisning med digitala verktyg för att utveckla elevers ämnesspecifika förmågor. Studiens frågeställningar är således: ”Hur anser ämneslärare i samhällskunskap att undervisning kan bedrivas för att utveckla elevernas ämnesspecifika förmågor?” och ”Vilka tillvägagångssätt upplever ämneslärare i samhällskunskap att de har för att utveckla elevernas förmågor med hjälp av digitala verktyg?” Studien har genomförts med en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats. Genom semistrukturerade intervjuer med fem ämneslärare vid en större gymnasieskola i Linköping har deltagarnas upplevelser av digitala verktyg i undervisningen utretts. Intervjuerna har därefter transkriberats, kodats induktivt och tematiserats. I resultatet har fyra tillvägagångssätt för att bedriva undervisning för att utveckla elevers ämnesspecifika förmågor identifierats: Begreppslig förståelse och tydliggörande av kunskapskraven, Arbete med ”goda exempel”, Elevaktiv undervisning och ”Learning by doing”, samt Återkoppling från lärare och kamratbedömning. Fem tillvägagångssätt för att utveckla elevernas förmågor med hjälp av digitala verktyg har identifierats: Kommunikation, Illustrera innehåll och påvisa förmågor, Formativ och summativ bedömning, Produktion och presentation, samt Samarbete och diskussion. Slutsatsen är att de tillvägagångssätt som har identifierats inte är specifikt digitala utan kan genomföras även utan tillgång till digitala verktyg. Det finns en tydlig koppling mellan lärarnas åsikter om hur undervisning bör bedrivas för att utveckla ämnesspecifika förmågor generellt och deras tillvägagångssätt för att göra detta med hjälp av digitala verktyg. Digitala verktyg används dock i hög grad för att ersätta, komplettera eller effektivisera arbetssätt som kan användas även utan tillgång till teknik. Digitala verktyg är integrerade i stora delar av deltagarnas undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)