Förskollärares förhållningssätt i arbete med barn som har ett annat modersmål

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Enligt undersökningar som har gjorts i Sverige framgår det att en fjärdedel av alla barn som växer upp i Sverige har ursprung från andra länder. I gällande styrdokument för förskolan framgår det att förskollärare ska skapa förutsättningar för att barn som har ett annat modersmål än svenska att utveckla både det svenska språket och det egna modersmålet. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att skapa större kunskap om språkfrämjande arbete i förskolans verksamhet med barn som har ett annat modersmål än svenska. Metod Vi har använt oss av kvalitativa undersökningsmetoder med intervju som datainsamlingsmetod. All data har samlats in, analyserats och kopplats samman med bakgrund. Resultat Resultatet visar på att språkfrämjande arbete med barn som har ett annat modersmål än svenska kan ske på olika sätt. Det framgår att uppdelning av barn i mindre grupper gynnar det språkutvecklande arbetet, att reflektionen i arbetslaget erbjuder nya perspektiv och banar väg till att hitta de metoderna som är mest lämpade och som gynnar det språkutvecklande arbetet med barn som har ett annat modersmål. Delaktighet, bemötande, lyhördhet och omtanke är faktorer som påverkar det språkfrämjande arbetet i en riktning som ska gynna barnen i förskolan. För att lyckas kan man även behöva komplettera med redskap.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)