Konst och kvalitet : Ett arbete om styrning av kulturell verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I takt med globaliseringen har den offentliga sektorn rört sig allt mer mot den privata. Detta har i sin tur resulterat i att man börjat prata om mål i verksamheter som traditionellt sett inte har styrts av det. Mål grundande på!“effektivitet”!och “resultat”, är ett relativt nytt inslag inom kulturverksamheter. Konst och kultur har i århundraden setts som ett uttryck för det fria och kvalitet har varit ett centralt begrepp. På! grund av detta och eftersom att mätbara mål har kommit att spela en allt större roll i styrning av offentlig sektorn är det intressant att undersöka hur kulturverksamhet påverkats av konkretiserade mål. Syftet är att förstå! vilka implikationer den noterade förändringen av styrfilosofin –!målstyrning –!har för kultursektorn. Detta kommer att göras genom en jämförelse mellan två!kommuner, Örebro och Södertälje.! Uppsatsen finner att kommunerna arbetar med att formulera mål och att följa upp deras förverkligande. Istället för att mäta det som är svårt att mäta, mäter istället kommunerna enkla objektiva kvaliteter, som antalet besökare på! utställningar. Det har visat sig att kulturarbetarnas professionella bedömning av hur verksamheten ska ske spelar en väsentlig roll i bägge kommuner. ! De undersökta kommunerna undviker vidare att sätta mål för ”omätbar”!kvalitet som estetik, etik och symbolik. Dessa aspekter av kvalitetsbegreppet har man överlämnat till professionen att bestämma. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)