Användande av annans varumärke i marknadsföring – Ensamrättens omfattning i ljuset av varumärkesrättens funktionslära

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Ett område som på senare tid varit föremål för många diskussioner både inom svensk och europeisk varumärkesrätt är användandet av annans varumärke. Diskussionen har kretsat kring en utvidgning av ensamrätten genom en så kallad "ny varumärkesanvändning" och EU-domstolens erkännande av allt fler varumärkesrättsliga funktioner. Uppsatsen fokuserar på användningen av annans varumärke av egna eller annans varor inom marknadsföring. Syftet med studien är för det första att klarlägga rättsläget inom detta område, främst genom en analys av domstolarnas uttalanden inom rättspraxis. För det andra görs ett försök att kartlägga gråzonen i anknytning till varumärkets funktioner och på så sätt tydliggöra gränserna kring ensamrättens omfattning. Bedömningen vid intrångsmål om ett kommersiellt, affärsmässigt eller annat samband föreligger mellan tredje man och varumärkesinnehavaren ligger nära bedömningen om skada föreligger på varumärkets grundläggande ursprungsangivelsefunktion. Beroende på användningsområdet kan ett varumärke inneha andra funktioner. Övriga funktioner utgör skilda aspekter av samma förhållande och skada på andra varumärkesrättsliga funktioner uppkommer endast som följd av skada på ursprungsangivelsefunktionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)