Marknadsföringsstrategier inom läkemedelsbranschen : Fallstudie av Serono Nordic

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Maria Törnquist; Susanne Matsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mycket av den moderna sjukvården bygger på ett omfattande användande av läkemedel. Inom läkemedelsbranschen är det en förutsättning att produkterna håller en hög kvalitet eftersom de påverkar användarnas hälsa. Marknadsföring av läkemedel är strikt reglerad och riktar sig inte främst till slutkunden utan till förskrivande vårdpersonal. Läkemedelsföretag är vinstmotiverade och strävar efter lämpliga marknadsföringsstrategier för att kunna överträffa konkurrenternas erbjudanden. Syftet med denna kandidatuppsats var att få en fördjupad förståelse för hur marknadsföring kan ske i läkemedelsbranschen. För att utreda detta har en fallstudie på bioteknikföretaget Serono Nordic utförts. Ett delsyfte med uppsatsen var att på uppdrag av Serono Nordic utvärdera en enkät. Den riktade sig till barnmorskor och sjuksköterskor inom IVF i Sverige och behandlade deras kompetens och arbetsinnehåll. De metoder som användes för datainsamling var intervjuer, observationer och en enkätundersökning. Intervjuerna som genomfördes behandlade Serono Nordics marknadsföring och de observationer som skedde på IVF-kliniker genomfördes för att få en ökad förståelse för infertilitet och dess behandling. Marknadsföring inom läkemedelsbranschen går huvudsakligen ut på att skapa långsiktiga relationer med sina kunder. Läkemedelsrepresentanter ingår som en viktig del i denna process. Den personliga kontakt som de bygger upp med kunden har en positiv inverkan på kommunikationen vilket underlättar informations- och kunskapsutbytet. Andra viktiga faktorer för läkemedelsföretagen i detta relationsutbyte är att hålla en låg personalomsättning och att erbjuda aktiviteter utöver den huvudsakliga kontakten. Enkätundersökningen som genomfördes var ett sätt för Serono Nordic att ytterligare stärka den relation de har till en av sina kundgrupper. Denna undersökning hade främst ett marknadsföringssyfte och företaget var inte i första hand intresserade av resultatet av enkätundersökningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)