Hållbarhetsredovisning : Företagens val av väsentlighetsaspekter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Sammanfattning I och med ökat antal globala kriser och ökad intressentmedvetenhet kring företagens samhällspåverkan har hållbar utveckling blivit en central och viktig fråga både för företag och enskilda individer. Till följd av detta har företag ett ansvar att arbeta hållbart och ta miljö- och socialhänsyn, genom att hållbarhetsredovisa försöker företag tillgodose samhällets behov och erhålla legitimitet. Vad en väsentlig hållbarhetsfråga är kan variera från en bransch till en annan, att studera och förstå likheter och skillnader mellan företags val av väsentlighetsaspekter är en viktig fråga som tidigare forskning inte har undersökts i större utsträckning. Syftet med denna studie att öka förståelse för väsenlighetsaspekter som offentliggörs i företagens hållbarhetsredovisningar utifrån Global Reporting Initiatives (GRI) riktlinjer. Det regelverk som ligger till grund för studien är GRI:s (G4) riktlinjer tillsammans med teorier såsom intressentteorin och legitimitetsteorin, samt en beskrivning av olika koncept bland annat Corporate Social Responsibility (CSR), Tripple Bottom Line (TBL), hållbar utveckling och hållbarhetsredovisning. För uppnå studiens syfte har en kvalitativ innehållsanalys används som metod, där tolv företags hållbarhetsredovisningar från konfektion- och skogsbranschen har granskats. I studiens empiri presenteras företagens väsentlighetsanalys som redogör för hur företagen identifierar sina väsentlighetsaspekter, vidare beskrivs deras val av väsentlighetsaspekter utifrån miljö- och socialkategorin. I analysen framförs vilka likheter och skillnader som finns mellan företagens val av väsentlighetsaspekter utifrån branschtillhörighet. Studiens slutsats är att det finns både likheter och skillnader mellan konfektion- och skogsföretagens val av väsentlighetsaspekter. Betydelsefulla och återkommande aspekter hos både branscherna var bland annat utsläpp, avlopp och avfall och mångfald och jämställdhet. Vidare visar resultatet att aspekterna både ur miljö- och socialkategorin redovisas i större utsträckning av företagen inom skogsbranschen. En förklaring till detta kan vara att branscher som har större miljöpåverkan såsom skogsbranschen redovisar flera aspekter inom båda kategorierna. Slutligen visar studien att konfektionsbranschen offentliggör mer information om verksamhetens sociala påverkan, en förklaring till detta kan vara att konfektionsbranschen har större socialpåverkan i jämförelse till miljöpåverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)