Elevers upplevelse av olika motivationsformer i Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie om elevers upplevelse om den generella motivationen i Idrott och Hälsa samt om olika motivationsformer har något samband med fysisk aktivitet efter studietid.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Bakgrund: Motivation är något som behövs för att utöva en prestation, motivationen är även något som är väsentligt i skolan. Men hur ser motivationen ut idag och var kommer den ifrån? Efter min vfu period började jag se att elevernas motivation grundades i att få bra betyg istället för kunskap i ämnet. Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers generella motivation i Idrott och Hälsa samt om det finns något samband mellan olika motivationsformer under lektionstid och eleverna fysisk aktivitet efter studietid. Metod: Metoden som användes var en kvantitativ undersökning och en enkätundersökning som besvarades av 57 elever på en högstadieskola. Resultat: Resultatet som framgick var att den generella motivationen hos elever var bra (m=3,6). Tjejer (m=3,8) hade en högre generell motivation än killar (m=3,4).                 Det starkaste sambandet var mellan integrerad reglering och fysisk aktivitet efter studietid (r=0,77) även sambandet mellan identifierad reglering och fysisk aktivitet var starkt (r=0,66). Skillnaden mellan tjejer och killar var stor vad gäller samband och varierade noterbart. Diskussion: Resultaten visar att motivationen hos eleverna är bra men att tjejer har högre generell motivation till ämnet idrott och hälsa än killar som går emot forskningen, vilket kan bero på idrottskultur i staden där studien utfördes. Studien visade även att det finns positiva samband mellan motivationsformer och fysisk aktivitet efter studietid. Mellan könen varierar det väldigt mellan sambanden 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)