Har du valt rätt färg?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: För att särskilja sig från konkurrenter investerar organisationer enorma summor i att koppla sitt varumärke till en viss färg. Vid skapandet av brand equity är brand elements så som logotyper en central del. Vilken betydelse har egentligen färg på logotyper och vad påverkar det utifrån ett varumärkesperspektiv? Syftet med denna uppsats är att utreda huruvida användandet av olika färger på logotyper har en inverkan på varumärkens prestationsmått och de varumärkesstärkande effekterna gillande, vilja att betala en prispremie, köpintention samt preferens. Examensarbetet är en kvantitativ studie som tar sin utgångpunkt i ett deduktivt synsätt i förhållandet mellan forskning och teori vilket innebär att teorier prövas. Med hjälp av en analytisk undersökning i form av en webbaserad enkät testas studiens hypoteser. Studiens utformning och arbetets teoretiska ramverk grundar sig i befintlig forskning inom områdena varumärken och färglära. Med hjälp av insamlad empiri, bestående av 653 enkätresponser, lyckades ett generellt samband identifieras, där olika färger på logotyp visade sig prestera olika bra i termer av måtten prestationsmått och varumärkesstärkande effekter. Exempelvis visade sig den gröna logotypen vara mest omtyckt medan den bruna kopplades samman med nostalgi. Studien resulterade även i signifikanta korrelationer, där både korrelationer inom måtten men även måtten emellan kunnat säkerställas. Valet av färg på logotyp har en påverkan på hur ett varumärke uppfattas. De resultat som presenteras är något som kommer till användning för organisationer som exempelvis ska designa sin logotyp för första gången eller för organisationer som ska genomföra en grafisk uppdatering av logotyp eller en re-branding. Ur ett teoretiskt perspektiv kan studien, som påvisat ett generellt samband, ligga till grund för framtida forskning som ämnar undersöka en annan marknad än den svenska eller en specifik kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)