Hur gör kommuner för att attrahera och behålla kompetens? : En kvalitativ studie av kommuners arbete med employer branding

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Employer branding är ett omfattande begrepp som används i många organisationer. Syftet med denna studie är att beskriva hur kommuner använde sig av employer branding utifrån att behålla och attrahera kompetens. Genom en kvalitativ semistrukturerad intervju med 20 frågor som utformades utifrån vår teoretiska referensram, samlades data in från fem olika HR befattningar i varierande åldrar och kön från 5 kommuner. Dessa kommuner låg i samma geografiska område. Vi gjorde intervjuerna på plats förutom från en respondent som gjordes på Skype. Efter intervjuerna så analyserades data med hjälp av vår teoretiska referensram. Genom empirin identifierades teman som utgick employer branding för att attrahera och behålla kompetens. Samt utmaningar som finns i kommunerna och hur dessa hanteras genom employer branding. Därefter kunde kategorier urskiljas utifrån temat hur kommuner använder sig av employer branding, vilket var varumärken, extern och intern branding. Utifrån det andra temat utmaningar kunde kategorierna urskilja ett rekryteringsbehov utifrån demografi, fördomar gentemot offentlig verksamhet och problematiken att attrahera unga och nyutexaminerade.Genom den empiriska analysen och slutsatsen visade sig att kommunerna använde sig av exponering i fysisk form och på digitala plattformar för en extern employer branding. Genom att få sin personal att trivas, införa ambassadörskap i organisationen och använda aspekter ur talent management som kompetensutveckling, så användes intern employer branding. Utmaningarna hos kommunerna var att kunna informera externt och internt om hur offentlig verksamhet arbetar, attrahera mer unga genom incitament och olika plattformar samt hitta tillvägagångssätt för att få människor att arbeta heltid istället för deltid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)