Skolsköterskans upplevelser i mötet med ungdomar med ätstörningar

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Ätstörning är ett allvarligt sjukdomstillstånd med olika psykiska och fysiska komplikationer där utgången kan vara dödlig. Varje år insjuknar cirka 1-2 % av alla tonårsflickor i någon form av ätstörning i Sverige. Skolsköterskan har ett ansvar att upptäcka och ge vägledning till ungdomar som är riskzon eller har utvecklat en ätstörning. Tidiga insatser av skolsköterskan kan vara effektiva och förhindra år av psykiskt och fysiskt lidande. Det är därför viktigt som skolsköterska att vara medveten om hur ätstörningar kan förhindras och tidigt upptäckas. Syftet med studien var att beskriva skolsköterskans upplevelser i mötet med ungdomar med ätstörningar. Elva skolsköterskor intervjuades. Materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys och resulterade i två kategorier, Ett utmanande möte och Betydelsen av samverkan och kännedom. Resultatet visade att skolsköterskor upplevde att ärlighet, att våga vara öppen och att se ungdomar med ätstörningar var viktigt i mötet. Slutsatsen visar att skolsköterskor upplever mötet med ungdomar med ätstörningar som komplext och önskar mer kunskap och utbildning om ätstörningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)