Framgångsfaktorer i Initial Coin Offerings : En statistiskt analys av genomförda ICO:s

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie ämnar ta reda på vilka faktorer som leder till att en Initial Coin Offering, ICO, blir framgångsrik ur en investerares perspektiv samt hur detta skiljer sig mot traditionella teknikbolag. Data från 200 ICO:s ligger till grund för studien och med hjälp av binär logistisk regressionsanalys testas ett antal modeller för att avgöra vilka faktorer som påverkar huruvida en ICO blir framgångsrik eller inte. Resultat visar att faktorer kopplade till projektets team inte har någon påverkan på dess framgång. Det som däremot visat sig spela roll är faktorer som marknadstrend under pågående ICO, typ av token som ligger till grund för projektet, huruvida det finns en gräns för hur mycket enskilda individer får investera samt hur stor andel av projektets finansieringsmål som uppnås. Viss påverkan har även projektets ursprungsland, men då endast tillsammans med övriga faktorer, inte på egen hand. Detta resultat skiljer sig mot traditionella teknikbolag främst genom att teamet inte alls har lika stor påverkan på framgång när det kommer till ICO:s.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)