1177 vad kan det hjälpa till med? : En studie på uppdrag av Folktandvården i Region Västerbotten, Basenhet Nord

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Tina Lundmark; Nathalie Romlin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Folktandvårdens arbetsprocesser inom administration- och receptionsfunktionen har inte förändrats nämnvärt sedan 60-talet. Samtidigt har [MN1] samhället blivit allt mer digitaliserat, något som sätter press på verksamheten att följa efter. Däremot har digitaliseringen inneburit en fundamental förändring mellan generationer vilket skapar utmaningar för att få balans i service och tillgänglighet för alla patienter. Folktandvården står inför en organisatorisk förändring och är i behov av att se över deras tjänster och arbetssätt. Denna studie har som avsikt att besvara forskningsfrågan: “Hur kan Folktandvården i Region Västerbotten, Basenhet Nord, effektivisera administrations- och receptionsfunktionen med hjälp av 1177 direkt' och samtidigt bibehålla servicenivån och tillgängligheten?” Studien skrivs på uppdrag av Folktandvården i Region Västerbotten, Basenhet Nord och huvudsyftet är att skapa en förståelse för hur Basenhet Nord kan effektivisera verksamheten genom att göra ett omtag för att vidare implementera 1177 direkt'. Studien har två delsyften där det första handlar om att presentera ett förslag på modell för implementering, som även ska kunna användas av Folktandvården inom andra regioner i Sverige. Studiens andra delsyfte berör hur de kan allokera resurser för ett mer effektivt resursutnyttjande. Verksamheter inom offentlig sektor upplever vissa svårigheter att lyckas med digitala implementeringar. Det finns forskning som berör både implementering av digitala tjänster och serviceprocesser, däremot finns det i sammanhanget begränsat med forskning, i synnerhet i relation till offentlig sektor. Den teoretiska referensramen omfattar därav studier inom områden för effektivisering, organisationsförändringar, serviceprocesser och digital implementering. Med hjälp av inhämtad kunskap från teoretisk referensram tillsammans med empirin, önskar författarna kunna bidra till forskning inom området för digital implementering i relation till serviceprocesser inom offentlig sektor.  För att samla insikter om arbetsprocesserna idag, hur implementeringen sett ut tidigare och effekten av den, härstammar majoriteten av den insamlade empirin internt från Basenhet Nord där både kvalitativa och kvantitativa metoder använts. För att skapa ytterligare förståelse för en implementering av 1177 direkt' har författarna inkluderat andra kliniker utanför Basenhet Nord, både inom och utanför regionen.  Resultatet presenterar ett förslag på en modell för implementering av 1177 direkt', som ämnar att svara på studiens första delsyfte. Modellen består av fundamentala aktiviteter fördelat på fem fokusområden: ledning, organisatorisk anpassning, tekniska anpassning, serviceprocessen och slutligen personal. Författarna har besvarat delsyfte två genom att i slutsatsen presentera praktiska implikationer på hur Basenhet Nord kan omstrukturera arbetsuppgifter för ett mer effektivt resursutnyttjande. Det handlar huvudsakligen om ekonomiuppgifter och hantering av patientlistor som kan centraliseras. Slutligen visar resultatet från studien att en implementering av 1177 direkt' har stor potential att effektivisera verksamheten samtidigt som den ökar servicenivån och tillgängligheten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)