Möjligheter och hinder med att hantera brukarmedverkan i upphandling av skötsel av utemiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Det här examensarbetet har som syfte att ta reda på vilka möjligheter och problem det finns med brukarmedverkan i samband med upphandling med fokus på utemiljöförvaltning. Det ska belysa viktiga utvecklingsfrågor i ämnet och kunna användas som ett underlag att utgå ifrån för vidare forskning i området. Bakgrunden till arbetet är att beställare vill involvera brukarna i upphandlingen, något som skulle kunna medföra många positiva effekter. Det finns därmed ett utvecklingsbehov som gör gällande att mer forskning krävs för att kunna utveckla denna trend. Uppsatsen börjar med en litteraturstudie om brukarmedverkan, där brukarmedverkans drivkrafter tas upp, liksom eventuella hinder, hur man brukar formalisera, hur man förhåller sig till den grupp av människor som inte deltar och hur man hanterar skillnaderna i engagemang för de som väl deltar. Sedan behandlar texten upphandlingssystem där AB/AMA-systemet och AFF-systemet behandlas samt LOU. Efter att ha skrivit de två litteraturstudierna analyserades de för att se var i underlagen man skulle kunna sätta in frågorna om brukarmedverkan. Sedan granskades underlag från verkliga projekt för att se hur man har hanterat det i praktiken, varefter en analys genomfördes i jakt på skillnader och likheter mellan de fall som genomförts och den egna föregående analysen. Tyvärr var det ett begränsat antal verkliga underlag som kunde studeras, men vad examensarbetet har kommit fram till är just detta, att det är ett väldigt begränsat utbud av referensobjekt för den här sortens upphandlingar. Vidare har examensarbetet kommit fram till att skötselbeskrivningar specifikt riktade till brukare saknas, och en viktig utvecklingsfråga är hur man ska kunna nå ut till så många som möjligt. En annan slutsats är att brukarna som väljer att delta vill att hela processen ska vara så enkel som möjligt. Frågan som då tillkommer är hur man på bästa sätt ska kunna möta upp denna önskan. Examensarbetet resulterade i ett antal viktiga utvecklingsfrågor för brukarmedverkan i samband med upphandling av skötsel av utemiljö. Det betyder att det fortsatta arbetet med brukarmedverkan i upphandling är aktuellt och av hög relevans för att kunna utveckla företeelsen av att involvera brukare, för att behandla den på bästa sätt och för att kunna uppnå bra resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)