Läsförståelsens betydelse för matematisk problemlösning : En litteraturstudie om vilken betydelse som läsförståelsen har för att kunna förstå och tolka ett problem inom matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: En problemlösningsuppgift kan innehålla både naturligt språk och symbolspråk. Det kan ställa till det för elever som har svårt för att skifta mellan de olika språken, men även för de som har svårt för läsningen i stort. Denna studie syftar till att granska läsförståelsens betydelse när elever ska arbeta med problemlösningsuppgifter inom matematiken. Frågor som ställs för att besvara syftet är: Vad säger forskningen om läsförståelsens betydelse för att kunna förstå ett problem inom matematisk problemlösning och Vad säger forskningen om läsförståelsens betydelse för att kunna tolka ett problem inom matematisk problemlösning?  Granskningen gjordes genom en litteraturstudie där publikationer från olika delar av världen studerats. Studierna visar att sambandet mellan läsförståelse och matematisk problemlösning är stark. Det framkom även att ett bristande ordförråd påverkar möjligheterna för elever att kunna förstå och tolka ett problem. Ovan nämnt redogörs för och diskuteras. Avslutningsvis lyfts förslag för vidare forskning inom ämnesområdet fram. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)