Sång och inlärning : En effektstudie av tre inlärningsformat

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Studiens syfte var att jämföra effektiviteten mellan tre inlärningsformat applicerat på sång: bildstöd, endast gehörsinlärning samt textstöd. I ett experiment fick deltagarna lära sig en sång, utföra en distraktionsuppgift och därefter återge sångtexten. Retrieval-based learning innebär att text tyst repeteras ur minnet snarare än att den läses upprepade gånger. Enligt dual-coding theory kan ord simultant bearbetas verbalt och visuellt och därmed förstärka inlärningen. Picture superiority effect innebär att ord är lättare att minnas då de representeras i form av bilder. Redundancy effect innebär en försämring av inlärningen då verbal information redundant presenteras både uppläst och i textform. Resultatet visade att bildstöd var signifikant mer effektivt för inlärningen än både textstöd och endast gehörsinlärning. Dock fanns ingen signifikant skillnad i jämförelsen mellan endast gehörsinlärning och textstöd. Vidare innebär detta att mer forskning måste göras för att utreda teoriernas tillämplighet på sång samt hur de relaterar till varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)