Processen fram till en positioneringsstrategi - Visa din plats!

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen kommer visa på den process som ett företag kan gå igenom för att finna sin positioneringsstrategi Vi belyser vikten av att samtliga steg finns med i processen och deras inbördes påverkan och behov av varandra. Syftet är att beskriva och analysera processen för positioneringsstrategi av ett enskilt eller nyetablerat hotell på en konkurrensutsatt hotellmarknad. Vi vill visa på den process ett företag kan gå igenom för att hitta sin unika positioneringsstrategi. Som illustrativt exempel har vi använt oss av Hotell Maria, som är ett hotell på väg ut på Helsingborgs hotellmarknad. Alla våra modeller, strategier och analyser testas på detta hotell och hotellmarknaden eftersom avsikten för detta arbeta även är att enskilda hotell eller nyetablerade hotell ska kunna använda denna uppsats som en vägledningsguide till hur processen fram till en positioneringsstrategi kan se ut. Detta är en teoretisk studie kring processen fram till en positioneringsstrategi och det finns mycket litteratur skrivet om de olika stegen. För att koppla teorin till hur det kan användas på ett hotell har vi använt oss av Hotell Maria som illustrativt exempel. Vi har även gjort empiriska studier med hjälp av intervjuer och enkätintervjuer. Vi har i uppsatsen påvisat att det är många steg i processen fram till en positioneringsstrategi och samtliga steg bör göras för att få underlag till en konkurrenskraftig positioneringsstrategi. En positioneringsstrategi är skillnaden mellan att vara ett företag i mängden och vara ett företag som visar sin plats på marknaden!

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)