Fenomenet Pokémon GO: Framgångsfaktorerna bakom spelsuccén utifrån ett användarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Sedan de första mobila spelen släpptes har tekniken utvecklats och så kallade exergames, vilka ställer krav på fysisk förflyttning för att avancera blir allt vanligare. År 2016 släpptes mobilspelet Pokémon Go och har, mätt med avkastning och popularitet, dominerat den mobila spelmarknaden. Det har ur ett forskningsperspektiv tagits fram ett flertal modeller där framgångsfaktorer som kännetecknar ett populärt spel för att attrahera användare presenterats. Tidigare studier hävdar dessutom att AR-teknologin, som tillämpas i Pokémon GO, kan främja fysisk aktivitet, kreativitet och utbildning samt introducera nya sätt för social interaktion.Syftet med denna studie är att urskilja vilka framgångsfaktorer Pokémon GO har för att locka samt behålla sina användare. För att besvara studiens frågeställning har en enkätundersökning genomförts där 61 deltagare svarat på frågor rörande deras åsikter om spelet. Resultatet av användarens egna upplevelser och åsikter har analyserats för att sedan dras i parallell med erkända forskningsmodeller.Studiens resultat visar på ett flertal anledningar till att användare lockats till spelet och att de dynamiska egenskaper som implementerats i Pokémon Go återfinns i ett flertal av de forskningsteorier som presenterats i studien. Nyfikenheten för teknologin, nostalgin för spelkonceptet samt den sociala interaktionen med andra spelare är några av dessa för att exemplifiera. Vidare har studien visat att spelet brister i en del egenskaper som forskare, med sina modeller, menat vara väsentliga. Hinder där spelet inte lyckats motivera användaren till att fortsätta spela har exempelvis varit av den karaktär där spelare distraherats, tappat fokus och med detta intresset för att fortsätta spela.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)