Kan musik främja språkutveckling? : en kvalitativ studie av några musiklärares tankar kring sin undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om och i så fall hur några musiklärare använder musikundervisningen som ett verktyg för språkutveckling i årskurs 1. Detta skedde utifrån tre aspekter: musikundervisning för att främja språkutveckling, språkutvecklande arbetsformer i musikundervisningen samt musikundervisningens möjligheter till språkutveckling hos andraspråkselever. Studien tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och ett didaktiskt perspektiv. Datainsamlingen har skett genom intervjuer med åtta musiklärare verksamma i grundskolor i en mellanstor kommun i Mellansverige. Resultatet visade att samtliga musiklärare anser att elevernas språkutveckling främjas av musikundervisningen, även då dessa inte aktivt planerar för detta i första hand. Eleverna fick i musikundervisningen möta och öva på språkliga byggstenar, som exempelvis kopplingen mellan fonem och grafem, rimord, textriktningen, ordförståelse, nya begrepp, ordföljd, fantasi och inre bilder. Denna övning skedde genom sång, rörelser och ordlekar. Vidare menar musiklärarna att andraspråkselever övar på det svenska språkets ordföljd och betoningar genom sång samt på ordförståelse genom samtal kring sångtexter. Musiklärarna menar även att andraspråkselevers språkliga självförtroende främjas av deltagande i musikundervisningen. Elevernas språkutveckling, menade musiklärarna, påverkades av musiklärarnas didaktiska val och interaktionen i undervisningen. Studien kommer fram till att det finns många likheter mellan musikundervisningen och svenskämnets kursplan för årkurs F-3. Vi diskuterar musikämnets språkutvecklande möjligheter och om dessa är så stora som musiklärarnas uttalanden visar. Vidare diskuteras huruvida musikämnet bör få större utrymme i elevernas undervisning samt i lärarutbildningen. Vi ser även möjligheter för äldre åldersgrupper och nyanlända att ta del av språkutvecklande arbete via musikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)