Visualisering av 3D-objekt från fågel-vy i Augmented Reality-miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

Författare: Stefan Vonkavaara; [2019]

Nyckelord: Augmented reality; Fågel-vy;

Sammanfattning: Detta arbete har som syfte att skapa ett applikationstillägg som möjliggör betraktande av 3Dobjektfrån en fågel-vy i Augmented Reality (AR) -miljö. AR är en teknologi under starktillväxt, teknologin bygger på att placera virtuella objekt i den verkliga världen och betraktadessa genom olika typer av hårdvara.Arbetet har utförts mot företaget Neava som upptäckt ett behov av fågel-vy i derasAR-applikation vilken används för byggnadsvisualisering.Metoden som tillämpats för arbetet är Design Science Research (DSR) med enproblemcentrerad inledning som genom metodens sekvenser utmynnat i en IT-artefakt, genomdemonstrationer och kvalitativ datainsamling har lärdom utvunnits utifrån upplevelse ochförståelse av 3D-objektet vid användning av artefakten.Analysen av resultatet visar på ökad upplevelse och förståelse för storlek, placering och formav en virtuell byggnad i AR-miljö när den kan betraktas från en fågel-vy.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)