Matematiken i skolan-utifrån hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare har upplevt den

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: I skolans verksamhet ska alla elever få tillgång till undervisning och kunskap utifrån sina förutsättningar och behov. När eleven har en intellektuell funktionsnedsättning krävs en anpassad miljö och ett anpassat material vare sig eleven går i särskola eller som integrerad elev i grundskoleklass. Intresset från vår sida var att belysa hur matematikundervisningen i skolan har upplevts av elever med en intellektuell funktionsnedsättning. En rådgivande etisk granskning av projektet gjordes innan studien kunde påbörjas. Materialet samlades in genom kvalitativa intervjuer och samtal med fem unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och några av deras vårdnadshavare. En intervjuguide med korta och tydliga frågor där uppföljning kunde ske utformades. Intervjusvaren tematiserades och analyserades utifrån två skilda perspektiv. Det kunde utläsas en skillnad i upplevelser beroende på om eleven gått merparten av tiden i särskola eller i grundskola, där särskolans elever och vårdnadshavare var mer tillfreds. Vissa elever uttryckte en önskan om att prestera mer i matematiken som inte hade tillgodosetts. Andra elever uttryckte en önskan om att få slippa matematik helt och hållet. Endast en av informanterna visste med säkerhet att åtgärdsprogram hade funnits. Det syntes också en skillnad i hur undervisningen var upplagd där grundskolan var upplagd mer utefter gruppens behov och särskolan utgick mer utifrån elevens behov. Det framkom dessutom skillnader i vilken utsträckning skolan och pedagogerna hade förmågan, eller var villiga, att möta elever och vårdnadshavare för att skapa förutsättningar till kunskap och delaktighet i en gemenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)