Strategier för att minska elevers konsumtion av utrymmesmat i skolcafeterior : en studie av sex högstadieskolor cafeterior

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kostvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Förekomsten av övervikt och karies ökar hos barn och ungdomar vilket delvis beror på ohälsosamma matvanor. Dessa formas redan i skolåldern och en av fyra ungdomar säger att skolan har lärt dem vad de ska äta och dricka för att må bra. Trots detta säljer 34 % av skolorna i Sverige och hälften av skolorna i Västerbotten godis, läsk och andra sötsaker. Syfte: Syftet med studien var att hitta de faktorer som kan leda till en lyckad och hälsofrämjande skolcafeteria baserat på intervjuer av föreståndare för verksamheten. Metod: Fallstudier av fyra cafeteriaverksamheter på högstadieskolor i Västerbotten och två telefonintervjuer med skolcafeterior i Eskilstuna genomfördes. Samtliga bestod av intervjuer av både kvalitativ och kvantitativ karaktär. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades enligt Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat: Alla skolor hade ett basutbud av smörgåsar, frukt och varma och kalla drycker. Två skolor hade efter ett kommunbeslut ingen utrymmesmat. På tre skolor förekom utrymmesmat men elevernas konsumtion av denna begränsades genom prissättning och reglering av försäljningstider. Ansvarsfulla vuxna kunde påverka elevernas matvanor genom att föregå med gott exempel. Faktorer som påverkade om eleverna handlade i skolcafeterian var, förutom utbudet, deras möjlighet att påverka utbudet och vad en eventuell vinst skulle användas till samt att de arbetade och deltog i den dagliga driften. Närvaron av engagerade vuxna och en trivsam och ren miljö i och runt cafeterian var också viktigt för att uppmuntra eleverna att gå till cafeterian och handla. Slutsats: Flera faktorer kan leda till en hälsofrämjande och lyckad skolcafeteria. Den viktigaste är ett brett och varierat utbud av hälsosamma produkter. Samtidigt är det viktigt att begränsa utbudet av utrymmesmat och elevernas konsumtion av denna. Utrymmesmaten kan plockas bort helt via ett kommunbeslut eller så kan elevernas konsumtion minskas genom prissättning och reglerade försäljningstider. De vuxna bör föregå med gott exempel som en del i att lära eleverna goda matvanor. Både indirekta och direkta faktorer bidrar till att uppmuntra eleverna att handla i cafeterian.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)