Avskiljningar på SiS ungdomshem - En utredning i förhållande till barn och ungas fri- och rättigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: SiS ungdomshem är institutioner där barn och ungdomar som är i behov av särskild tillsyn placeras, vilket till största del sker med stöd av LVU. Många av de unga på SiS ungdomshem har impulsivt temperament, psykiska och psykosomatiska besvär samt kan vara utåtagerande. Med anledning av detta har personalen på hemmen särskilda befogenheter. En av dessa särskilda befogenheter är möjligheten att placera en intagen ungdom i avskiljning enligt 15 c § LVU. Det innebär i regel att den unge låses in i ett särskilt avskiljningsrum. Avskiljning får användas om den unge uppträder våldsamt eller är så påverkad av berusningsmedel att han eller hon inte kan hållas till ordningen. Syftet med uppsatsen är studera avskiljningsinstitutet och särskilt utreda vilken problematik som aktualiseras kring barn och ungas fri- och rättigheter vid avskiljningar på SiS ungdomshem. Efter en genomgång av gällande rätt, granskningar av SiS som verksamhet samt en rättsfallsstudie kan jag konstatera att det finns flera problem som aktualiseras. Exempelvis aktualiseras problem avseende art. 19 i barnkonventionen som stadgar barns rätt till skydd mot fysiskt och psykiskt våld, skada m.m. Enligt FN:s barnrättskommitté kan med psykiskt våld avses isolering, vilket avskiljningar åtminstone tangerar. Resultatet av rättsfallsstudien visade att de ungas möjlighet att vinna framgång med ett överklagande av ett avskiljningsbeslutet förefaller vara närmast obefintlig. Med anledning av detta aktualiseras problem avseende rätten till en rättvis rättegång som återfinns i bl.a. 2 kap. 11 § RF samt art. 6 i EKMR. Avslutningsvis visade uppsatsens resultat även problematik avseende bl.a. SiS myndighetsutövning i förhållande till legalitetsprincipen, verksamhetens likabehandling mellan pojkar och flickor samt barns rätt att komma till tals.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)