Kan handel vara rättvis?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Fair trade har vuxit fram med en otrolig fart de sista åren och frågan är hur det påverkar producenterna, om det existerar något sådant som rättvis handel och om marknaden kan fortsätta växa? För att diskutera dessa frågor presenteras nationalekonomiska modeller, argument för och emot fair trade samt ett antal fallstudier i ämnet. De modeller som tas upp är H-O modellen tillsammans med Stolper-Samuelsson teoremet. De visar att fair trades framgång beror på efterfrågeelasticiteten av produkten i fråga. Fair trade har en speciell marknadsstruktur och där olika typer av spelare samverkar. Det finns en konflikt mellan de som anser att fair trades ”rätta” värde förstörs av att livsmedelsbutiker och stora multiföretag börjar sälja fair trade produkter och de som anser att fair trade bör kunna nå människor genom så många kanaler som möjligt. I uppsatsen redovisas argument för och emot fair trade. Exempelvis diskuteras här organisationsstrukturen, marknadsmisslyckanden samt fair trades effektivitet. De fallstudier som undersöks visar på positiva effekter på producenterna som ett högre pris, större marknadstillgång och större finansiell stabilitet. De negativa effekterna är kostnaderna att bli fair trade certifierat, oklarheten över vad fair trade innebär och de mängder av certifieringar som existerar och som upplevs som en nödvändighet för att få marknadstillgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)