Är bild ett flickämne? : En undersökning om vilka faktorer som kan påverka elevers syn på bildämnet

Detta är en L3-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka elevers syn på bildämnets plats och betydelse i skolan samt vilka faktorer som kan påverka detta. Ytterligare ett syfte är att undersöka om synen på ämnet skiljer sig mellan pojkar och flickor, därför genomförs studien ur ett genusperspektiv. Metoden är kvantitativ där enkäter delades ut i årskurs 9 på två olika högstadieskolor i samband med vår verksamhetsförlagda utbildning. Resultatet visar att flickor har mer positiv inställning till ämnet än pojkar. De vill ha mer och längre bildlektioner och är även mer positiva till att testa på nya bildmaterial.Oavsett om flickor uppskattar bildämnet mer än pojkar hamnar bildämnet långt ned på listan för så kallade “viktiga ämnen” i vår undersökning. Resultatet visar också att lärarens val av material och undervisningsmetoder har stor betydelse för elevernas syn på ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)