Win–Win? : -En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten
Sammanfattning: Sammanfattning Datum: 8/6–2020 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola Författare: Emil Jansson (96-10-02) Filip Blomqvist (98-02-07) Peter Gustavsson (95-06-25) Titel: Win–Win? – En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten. Handledare: Kerstin Nilsson Nyckelord: Franchise, Ledarskap, Effektivitet, Lönsamhet. Frågeställning: - Hur påverkar franchisekonceptet lönsamhet? - Hur påverkar ledarskapet lönsamheten? - Hur påverkar effektiviteten lönsamheten? Syfte: Studiens syfte är att undersöka och ta reda på hur faktorerna franchise, ledarskap och effektivitet påverkar lönsamheten hos franchisetagare inom försäkringsbranschen. Metod: I denna studie har en kvalitativ forskningsmetodik tillämpats. Empirin består av åtta semistrukturerade intervjuer. Ett deduktivt tillvägagångssätt har tillämpats. Slutsats: Några av faktorerna som påverkar lönsamhet är franchise, ledarskap och effektivitet. Dessa faktorer är inget som aktivt arbetas med inom de kontor som studerats. För att påverka lönsamheten behöver kontoren aktivt arbeta med dessa tre faktorer för att både franchisetagaren och franchisegivaren ska nå en högre lönsamhet och mer gynnsamma förhållanden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)