Barns fria lek utomhus- om samspel och kamratskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Susanne Andersson; [2019]

Nyckelord: Utomhuslek; naturmaterial; socialt samspel;

Sammanfattning: I mitt examensarbete ville jag undersöka hur barnen leker, när de endast kan använda naturmaterial som rekvisita till sin lek, samt om barnen tar tillvara varandras kunskaper i leken. Jag har valt att observera en grupp barn som precis har gått ifrån en traditionell förskola, till att börja i en utegrupp. De ska vara utomhus cirka fem timmar om dagen året runt. För att undersöka barns sociala relationer i leken och olika lekstrategier som barnen använder när de leker, har jag utgått ifrån Vygotskij sociokulturella teori och Corsaros teoretiska begrepp peer culture. Vid min observation av utegruppen, använder jag mig av en kvalitativ undersökningsmetod. I min observation kan jag se att många av de lekar som barnen leker inomhus, leker de även utomhus. I sin ek använder de även naturmaterial på olika sätt. Barnen samtalar mycket med varandra när de leker och barnen delar med sig av sina kunskaper till varandra i leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)