Herrljunga stationsområde : en praktisk tillämpning av tre analysmetoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

Sammanfattning: Vi reser allt mer och vi reser allt längre. Till följd av vidgade arbetsmarknader och en ökad klimatmedvetenhet har tågresandet fått större fokus, och orter med järnvägsstationer har fått ökat intresse både för in- och utpendling. Ett välplanerat stationsområde kan vara avgörande för en stationsorts attraktivitet samtidigt som de är bland de mest komplexa områdena att planera. Sambanden mellan den fysiska utformningen av stationens närområde och människors transportval kan vara svår att uppfatta. För att kunna presentera planeringsförslag i ett stationsnära läge krävs därför grundliga analyser av ortens lokala planförhållanden. Syftet med detta kandidatarbete är att utvärdera analysmetoder för bedömning av orter i stationsnära lägen som kan appliceras på Herrljunga tätort, genom att studera tre handböcker från andra delar av Sverige. En forskningsöversikt lyfter fram ämnets relevans inom ämnesgrenen fysisk planering och presenterar några tidigare sätt att ta sig an problemet. Avslutningsvis kommer ett översiktligt markanvändningsförslag för Herrljunga att presenteras med stöd av handböckerna och studerad litteratur. Kandidatarbetet är uppdelat i tre delar som kan läsas i följd eller oberoende av varandra. Den första delen behandlar kandidatarbetets teoretiska del, den andra delen består av referensstudien och den avslutande delen innehåller tillämpning och rekommendationer för fortsatt planering i Herrljunga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)