Det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Ida Andersson; [2023]

Nyckelord: fysisk aktivitet; motorik; rörelse; koordination; förskola;

Sammanfattning: Denna studie handlar om det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med öppna frågor där jag intervjuat förskollärare från olika förskolor kring deras arbetssätt och förhållande till fysisk aktivitet. Jag undersöker på vilka sätt barnen får komma i kontakt med rörelser, hur pedagogerna arbetar med ämnet samt vad fysisk aktivitet har för betydelse i det pedagogiska arbetet i förskolan. De intervjuade förskollärarna kopplar fysisk aktivitet till motorik och rörelseförmåga samt att miljön har stor betydelse för deras arbete med fysisk aktivitet. Detta gör att begreppen motorik, rörelse och miljö är viktiga beståndsdelar i denna studie. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna i förskolan arbetar aktivt med fysisk aktivitet och barnen får vara fysisk aktiva under hela dagen på förskolan. Resultatet visar också att barnen får använda rörelse och få vara fysisk aktiva på i förskolan på många olika sätt, såväl inomhus som utomhus. Undersökningen resulterar i att fysisk aktivitet påverkar barnen på flera olika sätt. Det påverkar barnen både kring utveckling och lärande men också för dess förståelse för sitt hälsotillstånd och välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)